perjantai 9. lokakuuta 2009

Vesiltä nosto

Nosto ja kotipihaan kuljetus oli sovittu tiistaiaamuksi 6.10. ja tarkoitus oli siirtää Myrskylintu laiturin kärjestä nostopaikkaan edellisenä iltana. Tuolloin kuitenkin tuuli oli myrskylukemissa, emmekä uskaltaneet kokeilla veneen melomista vastatuuleen, vaan päätimme jättää siirron aikaiseen aamuun. Kun sitten puoli seitsemän aikaan tiistaina tulimme rantaan, oli pieni yöpakkanen kuorruttanut sekä laiturin että veneen kannen jäällä ja merivesi oli myrskyn jäljiltä vielä niin korkealla, että peräköydet pitivät veneen kaukana laiturista. Hai-veneessähän ensimmäinen "kädensija" on muutaman metrin päässä erittäin kapeasta keulasta, joten jäiselle lakatulle kannelle hyppääminen ei ollut mahdollista vaan olisi varmasti johtanut matkan jatkumiseen hidastumatta laidan yli suoraan mereen. Onneksi viereisten veneiden kautta keplotellen kannelle kuitenkin päästiin konttailemaan ja köydet saatiin irroitetuksi. Melominen sujuikin sitten tyynessä säässä kivuttomasti ja kaikki oli valmista nostoa varten auton saapuessa puoli kahdeksan aikaan rantaan.


Ennen yhdeksää Myrskylintu oli jo kotipihassa omalla pukillaan odottelemassa pohjan pesua, jossa sitten hommaa riittikin.


Vaikka kuinka haluaisi kehua kokeilemaamme myrkytöntä Sea Speed V4 -pohjamaalia ei siihen tämän kokemuksen pohjalta rehellisin mielin kykene. Niin innokkaasti kun tätä markkinoille uutena tuotteena tullutta ekologista vaihtoehtoa haluaisikin mainostaa, niin kyllähän tämä kuva aika karua kieltä puhuu. Tietysti pitää muistaa, että vene seisoi koko kesän aika vähällä käytöllä laiturissa mutta toisaalta sen pohja myös harjattiin kerran keskikesällä niin hyvin kuin se pitkän kansiharjan ja kellukkeena toimineen fendarin avulla oli mahdollista.


Maalipinta on kuitenkin pesun jälkeen suhteellisen hyvässä kunnossa, joten jos veneen pohja on kauden aikana mahdollista ajoittain pestä, niin ehkä silloin tuota maalia voi käyttää paremmalla menestyksellä. Silloin merirokkokaan ei ehtisi kiinnittyä näin tiukasti kuin mitä meidän tapauksessamme pääsi käymään.



Laitoin tiedon tästä blogikirjoituksesta myös tuon Sea Speed V4:n maahantuojalle (Revercon Oy). Mielestäni netissä olisi syytä tarjota kirjoituksilleen vastineoikeus, joten tässä saamani vastaus:

Hei,

Kiitos tiedosta/palautteesta ja linkistä.

Aiheeseen liittyen löytyi kuukausi sitten erinomainen linkki Balanus improvisuksen elämän vaiheisiin (katso sivu 9).


Keskusteluumme viitaten, käyttöprofiili (määrä/frekvenssi/nopeus) ja -alue/sijinti (kotisatama/purjehdusalue), määrittävät paljon tuotteen toimivuutta. Oheisen linkin tutkimuksen mukaan toukkavaihe merirokolla kestää noin 3 vkoa ja merirokkoyksilöiden esiintymistiheys muutamasta sadasta kymmeniin tuhansiin yksilöihin neliömetrillä.


Näin ollen puhdistus kannattaisi suorittaa kolmen viikon välein merirokon kuorirakenteen kiinnittymisen/muodostumisen estämiseksi. Maahantuomallamme BEC-pesurilla myrskylinnun pohjan pesu kolmen viikon välein suoritettuna ottasi arviolta n. 20 min/kerta (10 min./puoli).

Yleinen olettamus on, että kiinnittyminen tapahtuu vain yhtenä ajanjaksona vuodessa, yleensä heiäkuun alussa. Kiinnittyminen tapahtuu kuitenkin kesäkuusta lokakuulle, runsaimmin heinä-elokuussa (lainaus ko. tutkimuksesta).

Tätä tietoa vasten kertapesu keskikesällä ei ole riittävä toimenpide ko. paikassa. Kolme viikkoa pesusta uudet yksilöt ovat kiinnittyneet pohjaan ja alkaneet luoda kuortansa, joka kuvien perusteella rokkoykilöiden halkaisijaa arvioidessa vastaisikin hyvin niiden ikää.

Voit vapaasti, niin haluessasi, lainata tekstiäni.

Terveisin,
Timo

1 kommentti:

  1. Tervehdys!
    Itselläni on vähintäänkin yhtä huono kokemus
    Sea Speed maalista. Eli olen todella pettynyt
    kyseiseen tuotteeseen. Veneeni on Finn 35.
    Kerron lisää aiheesta ja kuviakin on jos
    kiinnostaa. Itseäni kiinnostaa mitä asialle
    nyt olisi järkevää tehdä. Anderson antoi ohjeen, että pohja hiotaan, pyyhitään kaiketi
    ohenteella ja maalataan normaalilla antifoulingmaalilla. Entä sitten, jos uusi
    maali ei pysykkään kiinni?
    Meidän tapauksessamme Sea Speed muodosti veneemme pohjaan todellisen kasvualustan levälle ja merirokolle. Puhdistus, joka tehtiin
    puolessa kesässä oli todella työläs, painepesurilla, skrapalla ja lopuksi jollakin hapolla. Lisäksi satamakippari vielä rokotti veneen olosta laiturilla sovittua enemmän. Pohja köliä ja peräsintä myöden oli karmeaa katseltavaa. Pohjan puhdistus laiturilta käsin ei todellakaan ole mahdollista. Kolmen viikon välein veneen nostaminen ja puhdistus käy varmasti kenen tahansa hermon ja lompakon päälle varsinkin kun lähtökohtana oli huoleton ja pitkäkestoinen pohjan käsittely. Siinä eivät mitkään Easycleanerit paljon auta. Ei oikein mainos ja todellisuus kohdanneet eli faktasta tuli fiktiota. Rrrrrrrrrr....le!!!
    Terveisin Markku Konttinen
    S/Y Big Nicci
    0400 591710

    VastaaPoista